A pályázati dokumentáció összeállítása és pályázói felület feltöltése, körülbelül 1-2 hetet vesz igénybe. Erősen függ attól, hogy a pályázó milyen gyorsasággal szerzi be a szükséges információkat, papírokat, valamint mennyire van tisztába azzal, hogy mit szeretne elérni a pályázattal.
Szintén mondhatnánk, hogy attól függ, de itt van a legáltalánosabban vett vállalati dokumentumok listája:
Ez a legnehezebb kérdés, amit egy pályázatíró kaphat. A legoptimistább becsléseink, ha a Kiíró Hatóság is a kifizetésekben érdekelt, akkor 1-2 hónap.
A pesszimista forgatókönyvek esetén pedig 4-5 hónap is lehet. Extrém esetben lehet csak ennél több, de sajnos találkoztunk már ilyennel is.
A döntést követően a támogatási szerződést 30 napon belül megkötik. Ezt követően a projekt végrehajtása a kedvezményező szervezeten múlik, és attól függ, hogy mennyi idő alatt készül el a projekt, illetve benyújtja az elszámolást és a projekt zárójelentést. Az elszámolás benyújtását követően, hiánypótlás nélkül, általában 2 hónapon belül hozzá lehet jutni a támogatáshoz. Amennyiben az elszámolásban hiánypótlásra van szükség, az további késlekedést okozhat. Javasolt, hogy az elszámolás dokumentációjának összeállítását szakemberre bízzák.
45 illetve 60 napon belül folyósítják a támogatási összeget a pályázat lezárása vagyis a záró beszámoló leadása után.
Az elmúlt évek pályázati konstrukcióiban jelentek meg a feltételesen vissza nem térítendő támogatások. Ez azt jelenti, hogy előleg formájában már a projekt elején a támogatás 100%-át megkapják a nyertes pályázók. A projekt befejezését követő 1-2 évben pedig egy meghatározott feltételrendszer alapján megvizsgálják, milyen hatása volt a támogatásnak a vállalkozásra. Az eredmény alapján pedig vagy nem kell visszafizetni támogatás vagy igen, így feltételes a támogatás.
A feltételesen vissza nem térítendő támogatások esetén jelenik meg egy általános- és gazdasági feltételrendszer, amelynek vizsgálata során határozzák meg a vissza fizetendő támogatási részt. Általában ezt a projekt befejezését követő 1-2 évben megvalósul.
Manapság már nagyon széleskörű pályázati lehetőségek állnak rendelkezésre a vállalkozásoknak. Azonban a legnépszerűbb eszközbeszerzési pályázatok általában minden évben elérhetők. Ezen felül telephelyfejlesztési, energetikai, digitalizációs, munkahelybővítő és kutatás-fejlesztési pályázatok is elérhetők.
A nagyobb pályázatok esetén a kiíró hatóság már általánosságban elfogad egy nyilatkozatot, hogy a pályázó amikor szükséges az önerőt biztosítja. Ettől függetlenül máig jelennek meg olyan pályázatok, ahol igazolni kell az önerő meglétét bankszámlán vagy bankigazolással.
Pályázatok típusától és a támogatás intenzitásától függ. Általában a pályázati összköltség 30-70%-ig terjedhet.
A KKV, a Kis - és Középvállalkozásokat jelenti. Magyarországon a 2004. évi XXXIV. törvény határozza meg besorolásukat.
KKV besorolások:
A bevizsgáláshoz tartozik, hogy egy vállalkozás besorolása csak akkor változik meg, ha két egymást követő évben meghaladja vagy elmarad a besorolási határtól.
Itt viszont nem áll meg a bevizsgálás, mert ha kötelező akkor számításba kell venni a partner- és kapcsolatvállalkozások adatait is.
A pályázatokban alkalmazott jogosultsági kritériumok a konkrét pályázati konstrukciótól függenek. A jogosultságot mindig az adott konstrukció specifikációi alapján kell értékelni. A vállalkozás nyereségessége vagy magas árbevétele önmagában nem döntő tényező a jogosultság szempontjából. A legtöbb pályázat esetén összetett kiválasztási kritériumok alkalmazódnak, amelyek a gazdasági mutatóktól, a projekt összköltségéhez való viszonytól, a munkahelyek megtartásától vagy létrehozásától származó specifikus kritériumoktól függenek.
Egy vállalkozás év végi vesztesége nem feltétlenül zárja ki a jogosultságot, és ugyanígy, egy nyereséges vállalkozás sem garantál elegendő pontszám elérését a kiválasztási kritériumoknak megfelelően.
Néhány általános kritérium szerint általában kizártak azok, akiknek saját tőkéje negatív, és akiknél nincs legalább egy statisztikai létszámú alkalmazott. Ugyancsak gyakori kizáró ok lehet, ha a vállalkozást szabálytalan foglalkoztatás miatt büntették.
Amennyiben szeretne egy adott pályázati konstrukcióban részt venni, érdemes előminősítést kérnie a jogosultság értékeléséhez.
A statisztikai létszám egy időszakra vonatkozó átlagos létszámot jelent, és az FTE (Full Time Equivalent = Teljes munkaidő egyenérték) mértékegységét használja. Az adott időszak lehet havi, negyedéves vagy éves statisztikai létszám. Egy FTE azt jelenti, hogy az adott időszak teljes egészében 1 fő teljes munkaidős munkavállaló volt foglalkoztatva. Amennyiben az alkalmazott nem dolgozott teljes időszak alatt, vagy nem teljes munkaidőben, akkor az arányosan kevesebb FTE-nek felel meg az adott időszakra. Például, ha egy munkavállaló fél évig 4 órában dolgozott naponta, az éves statisztikai létszámban 0,25 FTE-nek számít.
A legtöbb Széchenyi 2020 és Széchenyi Terv Plusz keretében megjelenő pályázati kiírás esetében kötelező előírás a minimum egy fő foglalkoztatott megléte az utolsó lezárt, teljes üzleti év esetében. Ettől függetlenül kis százalékban megjelennek ilyen feltétel nélkül is pályázatok.
Néhány pályázati konstrukció támogatást nyújt induló vállalkozásoknak is, azonban legtöbbször feltételekhez kötik, például egy vagy két teljes üzleti év működésének előzetes teljesítéséhez. Ez mindig a konkrét pályázati konstrukciótól függ. Egyes esetekben lehetőség van arra, hogy olyan újonnan alapított vállalkozások is részt vegyenek, amelyeknek többségi tulajdonosa egy már régóta működő vállalkozás (projektcég). Ebben az esetben az anyacég gazdasági mutatói alapján történik a minősítés. Fontos mindig felülvizsgálni az adott konstrukció jogosultsági kritériumait.
Amennyiben szeretné egy adott pályázati konstrukcióban elindítani vállalkozását, érdemes előminősítést kérnie annak érdekében, hogy megértse a jogosultsági feltételeket és lehetőségeket.
Egy vállalkozás teljes lezárt üzleti évének minősül, ha az az adott naptári év teljes időtartamában (365 napon át) működött. Például, ha egy vállalkozást februárban alapították, annak ellenére, hogy majdnem egy teljes évig működött, az alapítás éve még nem minősül teljes lezárt üzleti évnek. Ugyanakkor, egy december 31-én alapított vállalkozásnak már a második napja számít bele az előző teljes üzleti évébe.
Egy üzleti év pedig akkor válik lezárttá, ha az adott december 31-ig szóló évéről a beszámolót elkészítette és a taggyűlés jóváhagyta.
Az aktuális pályázatok esetében általában a pályázati kiírás honlapján található alapinformációk már meghatározzák a lehetséges pályázók körét. Emellett a támogatásra jogosultság kritériumait részletesen meghatározza a pályázati felhívás "jogosultsági feltételek" fejezete.
Fontos kiemelni, hogy mind a pályázati felhívás, mind pedig a pályázati útmutató további, a pályázókra vonatkozó feltételeket is tartalmazhat. Ezért elengedhetetlen a jogosultság meghatározásához, hogy megismerjük a pályázati kiíráshoz kapcsolódó dokumentációt, beleértve a felhívásokat, útmutatókat és egyéb mellékleteket.
Vagy egyszerűen csak kérjen előminősítést!
Az Európai Uniós pályázatok általában egy utófinanszírozásos rendszert alkalmaznak a támogatás nyújtására. Ez azt jelenti, hogy a támogatást igénylőnek előzetesen meg kell finanszíroznia a projekt költségeit, beleértve a projekt összes szállítóját és szolgáltatóját. Csak azokat a számlákat lehet elszámolni, amelyeket már valóságban kifizettek. Ezen számlák utólagosan kerülnek megtérítésre a támogatásból.
Több pályázati konstrukcióban azonban van lehetőség előleg igénylésére is. Az előleg általában a támogatás 25-40%-a, és ennek felhasználásáról csak a projekt befejezésekor kell elszámolni. Ezáltal a kedvezményezettnek kevesebb pénzt kell előfinanszíroznia. A feltételesen vissza nem térítendő támogatások esetében a nyertesek általában az előleg formájában kapják meg a teljes támogatási összeget.
A monitoring rendszer célja, hogy a pályázati projekt kötelező fenntartási ideje alatt a kedvezményezettek rendszeresen és előírt időközönként beszámoljanak a közreműködő hatóság felé arról, milyen mértékben teljesítették vállalásaikat. A pályázatot nyert kedvezményezetteknek bizonyos kötelezettségeket kell teljesíteniük, amelyeket az egyes konstrukciók írnak elő. Ezek a kötelezettségek lehetnek gazdasági mutatókra (árbevétel, üzemi eredmény stb.) vagy munkahely megtartásra, bővítésre vonatkozó előírások. A monitoring jelentés mindig tartalmazza az adott konstrukcióhoz kapcsolódó követelményeket és az ezekre vonatkozó teljesítési adatokat.
Az aktuális pályázatok esetében a pályázat benyújtásának határidejét általában már a pályázati kiírás is meghatározza, gyakran percre pontosan. Ez azt jelenti, hogy a meghatározott napon meghatározott óráig van lehetőség az elektronikus felületen a pályázat benyújtására.
A projekt kezdetének időpontját mindig az adott Pályázati Felhívás határozza meg. Általában lehetséges a projekttevékenységek saját felelősségre történő elindítása a pályázat benyújtását követő naptól kezdve, azonban ez nem biztosít előnyt a pályázat elbírálásában.
Általános szabály szerint egy projekt abban az esetben tekinthető befejezettnek, ha minden a pályázatban szereplő tevékenység megvalósult, valamint a projekt zárásának feltétele, a Közreműködő szervezet jóváhagyta a Záró Beszámolót. Ezt követően a támogatás folyósításra kerül. Ha minden feltétel teljesül, akkor a projekt befejezettnek tekinthető. A projekt befejezését követő napon indul meg a projekt fenntartási időszaka.
A fenntartási időszak a projektet követő három vagy ötéves időtartamot jelenti, amely a mikro- és kisvállalkozások, illetve középvállalkozások esetében három év. Ebben az időszakban a Pályázónak éves fenntartási jelentéseket kell benyújtania a Közreműködő Szervezet felé. Az éves jelentések tartalmazzák az indikátorokra és vállalásokra vonatkozó információkat. A fenntartási időszak alatt a pályázóknak kötelező fenntartani a projekt keretében megvalósított fejlesztéseket.
Az információkat világosan és tömören kell megfogalmazni. Minden pont kitöltése során tartsuk szem előtt, hogy a pályázatot egy olyan személy fogja értékelni, aki nincs tisztában az adott elképzeléssel. Ennélfogva légyünk egyértelműek és érthetőek, figyelembe véve a rendelkezésre álló karakterek számát.
A pályázatok benyújtásához elengedhetetlen, hogy a pályázó esetében ne legyen folyamatban végrehajtási eljárás a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által, a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában.
Minden pályázati kiírás esetében alapfeltétel, hogy a pályázat benyújtását megelőző üzleti évben a saját tőke nem csökkenhetett a törzstőke jogszabályban előírt minimális mértéke alá, ami azt jelenti, hogy nem lehet kevesebb, mint a jegyzett tőke felére. Így a negatív saját tőke sem megengedett.
A legtöbb esetben egy kiírás keretében, csak egy nyertes pályázattal rendelkezhet a pályázó. Van amikor megengedőbb a felhívás és ha az első projektet lezárta és nyitva van még a pályázati lehetőség, akkor beadhat újat. Ha egy másik pályázaton indulnia mint amin megelőzően nyert, akkor minden esetben az új pályázati kiírás tartalmazza, azokat a pályázati felhívásokat, amiket/akiket kizárnak a pályázók köréből.
Egy pályázónak bármelyik pályázati szakaszban lehetősége van visszalépni. Ha már nyertes pályázattal rendelkezik kérheti a Támogatói Okirat/Támogatói szerződés felbontását, ami nem lesz negatív hatással a jövőbeli pályázati ambícióira. Ha lehívott előleget visszamondja, akkor azt vissza kell fizetnie.
A szankciók részletei mindig megtalálhatók a támogatási szerződésben. Amennyiben valaki nem tudja teljesíteni a vállalt kötelezettségeit, szabálytalansági eljárásra kell számítania. Ha a kedvezményezett a támogatást jogszabályellenesen, rendeltetésellenesen használja fel, vagy megszegi a rá vonatkozó jogszabályi, szerződéses vagy egyéb előírásokat, a közreműködő szervezet jogosult elállni a támogatási szerződéstől.
Ugyanakkor van lehetőség a szerződésmódosításra, amelynek keretében a pályázó indokolt esetben kérvényezheti a vállalások módosítását. Ha a hatóság engedélyezi ezt a változtatást, akkor a szankciók elkerülhetők. Amennyiben a kérelmet nem nyújtják be, a vállalások teljesítésének elmulasztása mindenképpen szankciókkal jár.
A Közreműködő Szervezet közvetlen kapcsolatot tart a pályázókkal. Feladatai közé tartozik a pályázati kiírások és támogatási szerződések tervezetének elkészítése, a pályázatok formai vizsgálatának, befogadásának és értékelésének elvégzése. Emellett a Közreműködő Szervezet aláírja a Támogatási Szerződéseket, engedélyezi a kifizetéseket, valamint ellenőrzi a támogatott fejlesztéseket is.