#WiseSet nem csak pályázóknak, nem csa kpályázatokhoz. A sikeres vállalkozók tudják, hogy a helyes mindset vagy gondolkodásmód elengedhetetlen a siker eléréséhez. De milyen lehet a pályázói mindset?
A WiseSense kifejezett célja, hogy a pályázatok iránt érdeklődő vállalkozásokat vagy magánembereket tippekkel, ötletekkel és tudással lássa el. A pályázatírás habár könnyűnek tűnik, de megannyi aspektusa van, ami miatt különböző irányokban érdemes képeznünk magunkat, ha belevágunk egy pályázatba. Ezért létrejött a WiseSet brand a WiseSense-n belül, ahol olyan mindset-et adunk az érdeklődőknek felületeinken, ami segíti őket a pályázati világban. Kövessétek a WiseSense Facebook, Instagram és TikTok oldalát, hogy minél több ehhez kapcsolódó tartalomról kapjatok információt.
Az alábbiakban bemutatunk 6 gondolkodásmódot, amelyek segíthetnek abban, hogy fejlődj pályázóként, de akár vállalkozóként is. Ezek az elvek nem csak a mindennapi munkádban segíthetnek, hanem önfejlesztésre és tanulásra is sarkallhatnak.
Mi az a pályázói mindset?
A mindset egy szemléletmód vagy gondolkodásmód, amely meghatározza, hogy hogyan közelítünk a különböző helyzetekhez, kihívásokhoz és célkitűzésekhez.
Ezek a meggyőződések, értékek, gondolatok, elvárások elménk olvasztótégelyébe kerülve, határozzák meg személyiségünket (akár tudtunk kívül). Ez a mentális beállítottság határozza meg, hogyan látjuk magunkat, a világot és az elérhető lehetőségeket.
1. Elkötelezettség a pályázatunk iránt
„Sose adjuk fel! Legyünk elég kitartóak: álljunk fel, söpörjük le magunkról a port, és vágjunk bele újra meg újra – magunk is meglepődünk majd, milyen sokra jutunk a végén.”
Richard Branson
Tekintsünk a megcélzott pályázatra magas szintű elkötelezettséggel. Egy projekt élettartama a vállalkozás életében a fenntartási időszakot még csak nem is számolva 1-3 év közötti, ezért fókuszáljunk a projekttel kapcsolatos céljaink elérésére. Természetesen a különböző szakaszokban, különböző arányú figyelem szükséges, de a támogatásokért meg kell dolgozni. A pályázat beadása és megvalósítása nehéz lehet, de a kitartás és elkötelezettség segít elérni a céljaidat.
2. Kreatív gondolkodás
„Ha csak olyan dolgokat csinálsz, amelyekre előre tudod a választ, a céged megszűnik.”
Jeff Bezos
A pályázatok elkészítése során kiemelkedő fontosságú a kreatív gondolkodás. Sok esetben nem férnek bele fejlesztési elképzeléseink bizonyos felhívások kereteibe. Itt elő kell vennünk kreativitásunkat és hamar érkezhet megfelelő megoldás. Itt nem az irányító hatóság átverésére kell gondolni, hanem arra, hogy tevékenységünkre csak egy irányból tekintünk, holott jóval tágabb, mint gondolnánk. A kreatív gondolkodás segítségével kiemelkedő pályázatok készíthetők és nem mellékesen versenyképes vállalkozás is építhető.
3. Rugalmasság
„Az élet egyetlen állandója a változás.”
Epheszoszi Hérakleitosz (görög filozófus)
A sikeres pályázók képesek alkalmazkodni a változó körülményekhez és folyamatosan megújulni. Ne ragaszkodjunk mereven a megszokott módszerekhez vagy gondolkodásmódhoz. Legyünk rugalmasak és nyitottak az új lehetőségekre és legyünk hajlandók változtatni, ha szükséges. A pályázatunk élettartama alatt legfőbb és legnehezebb viselkedésminta elsajátítása a rugalmasság lesz nagy valószínűséggel. Talán mindenki egyetért abban, hogy szokásaink rabjai vagyunk, ezért nehezen alkalmazkodunk a változásokhoz.
4. Határidőorientált gondolkodás és Hatékonyság
„A hatékonyság azt jelenti, hogy jobban csináljuk azt, amit már megtettünk.”
Peter Drucker
A határidőorientált gondolkodás és a hatékonyság elengedhetetlenek a sikeres pályázatírók számára. Meg kell tanulni hatékonyan kezelni az időt és a prioritásokat.
Pályázatok esetén a határidők vízválasztók ugyanis, ha elszalasztunk egyet akko rvalószínűleg elesünk a támogatástól is, amire pályázunk. Hogyan tudunk hatékonyságot növelni? Nézzük át folyamatainkat, amiket már most is végzünk és minden hátráltató, jelentéktelen mozzanatot, ami az évek során rárakódott távolítsunk el. Ez segít megtartani a fókuszt és időben befejezni a feladatokat.
5. Folyamatos fejlődés
„A növekedés akkor kezdődik, amikor elkezdjük elfogadni saját gyengeségünket.”
Jean Vanier
A sikeres pályázók nyitottak az új ismeretek elsajátítására. Képesek elfogadni, ha valamilyen területen még nem rendelkeznek kellő tudással és tesznek azért, hogy ez megváltozzon. Mit érdemes tenni? Figyeljük az új ötleteket és legjobb gyakorlatokat, olvassunk releváns szakirodalmat, vegyünk részt tréningeken és konferenciákon. Az új tudás és a fejlődés segít fejleszteni a gondolkodásmódot és megannyi területen kaphatunk új impulzusokat.
6. Hálózatépítés
„A hálózatépítés befektetés a vállalkozásodba. Időbe telik, de ha helyesen végzik, akkor az elkövetkező években nagyszerű eredményeket hozhat.”
Diane Helbig
Egy erős üzleti hálózat lehetővé teszi, hogy új lehetőségeket és potenciális partnereket találjunk. Kapcsolatok létrehozása más vállalkozásokkal, iparági szakemberekkel és befektetőkkel lehetővé teszi a közös pályázati projektek megvalósítását, de új ügyfelek elérését is. Ha kialakult kapcsolati rendszerünk van akkor a pályázati világban gyorsan tudunk érvényesülni és több időt takaríthatunk meg, ha jó helyen kérünk vagy kérdezünk.
Ezek az egyszerű, mégis hatékony tippek segítenek kialakítani egy alap pályázói mindset-et és előre lendíthetik vállalkozásodat. Ne feledd, hogy a pályázatok nem csak lehetőséget jelentenek az uniós források lehívására, hanem tanulási és fejlődési eszközökként is szolgálnak. Minden sikeres vagy sikertelen pályázat tanulságot rejt magában.