wisesense

KKV Stratégia és a pályázatírás 5 kapcsolata

Home / Blog / Blog / KKV Stratégia és a pályázatírás 5 kapcsolata

A pályázatírásban fontos, hogy a vállalkozás céljai a pályázattal és tevékenységével összhangban, megfelelően legyenek megfogalmazva és ezek egyezzenek a felhívás céljaival. Miután a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében a kis- és középvállalkozások nem kevés támogatási forrásra (lesznek) jogosultak, ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy a 2024 elején felülvizsgált 2019-2030-as KKV Stratégiában, milyen megoldandó célokat tűzött ki a Nemzetgazdasági Minisztérium. Cikkünkben a stratégiai dokumentum Első pillérével foglalkozunk, ami a Versenyképes magyar KKV-k címet viseli. 

Miért fontos ez a pályázatírás során?

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján rendre feltűnt a KKV Stratégia a pályázati felhívásokban, mint hivatkozás, ami csatlakozik a felhívás céljaihoz. Ha esetleg valaki most ismerkedik a pályázatokkal és nem tudja hol kezdje, akkor az első és legfontosabb lépés, hogy a felhívás céljait megismerjük és erre vonatkozóan mérjük fel pályázati projektünk mennyiben valósítja meg azokat.

Visszatérve a stratégiára, látható egy olyan elmozdulás a célok tervezésében, amit az elkövetkezendő pályázatainknál érdemes beépíteni a pályázatírás folyamatába, mert egy pályázati ügyintéző számára a legfontosabb és legelső kérdés, amire választ kell adnia egy kiértékelés során, hogy „A projekt megfelel a felhívás céljainak?”. Vegyük komolyan ezt a kérdést és a kapcsolódási pontokat.

Technológiaváltás és a termelékenység

Ahogy a feldolgozott dokumentum is írja a magyar KKV-k termelékenysége elmarad az EU-átlagtól, ez nem újdonság senkinek. Okként pedig az új technológiák adaptációs hiányosságára mutatnak rá. Ez rövidítve azt jelenti, hogy a cégvezetők nem figyelnek az iparáguk, sőt még a saját tevékenységükhöz kapcsolódó újdonságokra. Ezért szélesebb körű technológiafejlesztést kívánnak elérni, ami javítja a termelési folyamatokat és hozzáadott értéknövekedéshez vezet. Sokan teszik fel a kérdést, hogy mi a hozzáadott érték. Nos kérem szépen, az nem csak egy pontozási szempont, hanem elég gyakran a felhívások konkrétan megfogalmazott célja is! A stratégia nem titkoltan le is írja, hogy a cél az egy foglalkoztatottra jutó bruttó hozzáadott értéknövekedése. Nézzük, hogyan számolják pályázatoknál és akkor látjuk miben is kell fejlődnie egy vállalkozásnak.

Értékesítés nettó árbevétele + Aktivált saját teljesítmény – Anyagjellegű ráfordítás.

Ezt pedig elosztják a foglalkoztatott létszámmal.

Első ránézésre is látszik, hogy a kulcsszó a hatékonyság. Nagyon leegyszerűsítve mit várnak a vállalkozásoktól, hogy miben javuljanak?!

Magasabb bevételt, kevesebb költséggel! (vagy azonos bevételt, kevesebb költséggel/munkaerővel)

Minden pályázónak ezen kell gondolkoznia, hogy ennek megfelelő projektet állítson össze a pályázatírójával.

Tudásbővítés

Felismerték, hogy a vállalkozások fejlesztéséhez nem csak a gépekre kell helyezni a fókuszt, hanem a szervezet fejlesztésére is. Ezért kijelentik, hogy a beruházásokat ki kell egészíteni szakértői szolgáltatásokkal és a szolgáltatásokhoz kapcsolódó képzésekkel. Bekell építeni új vállalatirányítási gyakorlatokat és/vagy bővíteni kell a menedzsment ismereteket is. Ezeket a szempontokat az elmúlt 2-3 pályázataiban már alkalmazták, ugyanis az eszközbeszerzési pályázatok mellett rendre megjelentek a képzési szolgáltatások. Ezeket a szolgáltatások minden esetben minősített szolgáltatóktól lehetett igénybe venni. Ezáltal is próbálják a minőség felé terelni a cégeket, hogy minél nagyobb hatékonyságot tudjanak elérni a szervezeti kultúrában is.

Digitális előrelépés

Köztudott tény, hogy a KKV-k nem használják a digitalizációban rejlő technológiákat és lehetőségeket. Cél tehát, hogy a munkavállalók digitális képzettségi szintjét növeljék és ezáltal a vállalkozások digitalizáltsága is növelhető lenne azáltal, hogy az emberek elfogadóbbak ezen a területen és látják a megoldások értelmét. Ez acélkitűzés a pályázatok szintjén úgy csapódott le, hogy plusz pontot osztanak azon vállalkozásoknak és projekteknek, amelyek Üzleti felhőszolgáltatást is terveznek a projektbe. Sőt a legújabb munkahelyteremtő és kapacitásbővítő pályázatban már elvárás a digitális átmenet elősegítése. Ezek általában néhány pontot érnek, de ha nagy a verseny (és általában ilyen pályázatoknál elég nagy), akkor minden pont számít.

Ki kell emelni, hogy ilyen típusú szolgáltatásokat is már csak minősített cégektől, minősített termékeikre lehet igénybe venni, ezért érdemes átlátni, hogy milyen típusú digitális szolgáltatásokkal tudna vállalkozásunk fejlődni.

Zöld átmenet

Az orosz-ukrán háború végett végképp fontossá vált a környezeti fenntarthatóság szempontja a vállalkozások tevékenységében is. Ennek a szempontnak az átültetése leginkább pénzügyi akadályai vannak, ezért már ahogy a digitális átmenet már a zöld átmenet elősegítése elvárása munkahelyteremtő pályázatban. Kérdés, hogy ez az elvárás általános lesz az elkövetkező pályázatokban vagy ahogy az elmúlt 2-3 évben volt „csak” plusz pontot fog érni.

Ezzel a kormány célja, hogy a fenntartható vállalati működésre ösztönözze a hazai vállalkozásokat és felkészítse az ESG keretrendszernek való megfelelésre. Az ESG a Környezeti (Environmental), Társadalmi (Social)és Vállalatirányítási (Governance) rövidítését takarja. Az ESG keretrendszer három pillére azt mutatja meg, hogy egy vállalat mennyire fenntarthatóan működik ezen a három területen.

Képzett munkaerő

Az, hogy a jövő(?) gazdasága át fog alakulni ez talán nem meglepő. Az igazán nagy kihívás az, hogy ez az átalakulás várhatóan nagyon gyorsan fog megvalósulni. Ebben a változó világban és a nagy munkaerő áramlásra adhat választ a munkavállalók átképzése. A versenyképes tudás munkaerőpiaci eszközök és a szak- és felnőttképzés, a felsőoktatás révén kell biztosítani, hogy javuljon a munkaerő alkalmazkodóképessége. A pályázatokban már a képzés is támogatott tevékenység és szintén plusz pontot ér, így mindenképp érdemes ezen részen is elgondolkodni, hogy megfelelően tudják felhasználni az elnyert támogatásokat. A képzőszervekre vonatkozó elvárásokat törvényszinten határozták meg, így a képzést nyújtó cégeknek is fontos lehet, hogy az adminisztrációjuk és minősítésük rendben legyen.

Összefoglalva pályázatírási szempontbóla KKV Stratégia

Már az elmúlt 2-3 évben látható volt, hogy a pályázatokat Kiíró Hatóság a komplex projekteket helyezi előtérbe, ahol nem csak az eszközbeszerzésre helyezik a hangsúlyt, hanem minél szélesebb körű változást érjenek el. Ezt hol elvárásként megfogalmazva tette közzé, hol pedig plusz pontokat oszt azért, hogy a KKV Stratégiában megfogalmazott célok teljesüljenek. Ezért akik pályázaton szeretnének indulni, mindenképpen a fent leírt szempontokat már most érdemes beépítenie a fejlesztési terveibe és utánajárni, milyen szolgáltatásokkal, rendszerekkel tudja vállalkozását hatékonyabbá tenni. Ha ezek nem történnek meg vállalati szinten, akkor csak kapkodás és rosszul választott (értsd: kidobott pénz/támogatás) szolgáltatások beszerzése fog megtörténni a pályázatírás folyamatában.

Ha bármilyen kérdésed van vedd igénybe ingyenes konzultációnkat!

Ne felejtsd el, hogy cégünk aktív social média csatornákkal rendelkezik, ahol további hasznos tippeket és ötleteket találsz.

kkv stratégia
Szerző:
Kozma Richárd
Közzététel:
2024 Feb 12

Maradjunk kapcsolatban!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új pályázati lehetőségekről.

A feliratkozással elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Hasonló bejegyzések

GINOP Plusz-1.2.4-24
Portfóliók

GINOP Plusz-1.2.4-24 – Mikro- és kisvállalkozások eszközbeszerzési pályázata, ami segítheti cégének technológia fejlesztését. 2025. januártól

GINOP Plusz-1.2.4-24
Portfóliók

GINOP Plusz-1.2.4-24 – Mikro- és kisvállalkozások eszközbeszerzési pályázata, ami segítheti cégének technológia fejlesztését. 2025. januártól

grafikai

Legyen sikeres támogatási kérelmed

Átlagosan a pályázatot benyújtók mindössze 30%-a kap támogatást. Ha megbízol minket projekted előkészítésével és menedzsmentjével, az alábbi előnyöket élvezheted:
nyíl
  • Lépésről-lépésre építjük fel cégedben és projektedben rejlő lehetőségeket
  • Egyedi projekttel indulhatsz a tucat pályázók között
  • Pályázati időráfordításod nagymértékben csökken
  • Egy határidőről sem maradsz le
Meglátásainkkal és tapasztalatunkkal növelheted pályázati esélyeid. Ha szeretnéd, hogy pályázatod sikeres legyen és előmozdítsa céged fejlődését, lépj kapcsolatba velünk.

Ingyenes konzultáció

Add meg adataidat.
Mi pedig bevizsgáljuk vállalkozásod és felvesszük veled a kapcsolatot.

Az űrlap elküldésével Ön elfogadja az adatkezelési szabályzatot.

Pályázatírás hatékonyan

Kérj visszahívást!

Sok kérdésed van, de most nincs időd rá?
Add meg adataid és az időpontot, amikor ráérsz.
Visszahívunk, amikor jó neked!
wisesense

WiseSense Kft.
Pesti út 153.
1173
Budapest

+36 70 675 9216

office@wisesense.hu